Flower of the Universe 01 (2023)
at Maison Ruinart / Rimes
presented by Ruinart
Exhibited at Hosoo Gallery / KYOTOGRAPHIE 2023
3D exhibition
It was like an underground cathedral.
In September 2022, I visited Ruinart, the oldest Champagne house in the world. The place used to age its jewel-like champagne is a 38-meter-deep Roman chalk quarry. As I stood there in the darkness and looked up to the heavens, I was struck by a deep and inexpressible emotion.
I learned for the first time that the calcareous mass familiar to us as chalk was originally a huge amount of fossilized plankton that sank to the bottom of the sea in prehistoric times.
The walls, dimly lit by orange lights, and the sky-high ceiling are all the shining white remains of primitive life forms that once upon a time lay vast deposits on this land that was once at the bottom of the sea.
What surprised me most of all was the moment I touched the wall. I had expected the chalk walls to be dry, but they were moist. The accumulation of dead fossils contains water that pours down from the heavens and nurtures, sustains the lives of plants, animals on the ground, and eventually, of us human beings as well.
In the deep darkness of the depths of the earth, my thoughts leap forward to ancient times, and now the living and the dead are flowing back and mixing together. While concentrating and holding the camera, for some reason, unexpectedly, I felt as if I would burst into tears many times.
What was I hearing and feeling there?
At that moment, the boundaries between life and death, and their contours, began to blur and dissolve. The stream of my imagination, which had been traced back to a far-off era, reminded me of the primordial life that was born on this planet for the first time, and of the birth of the earth itself. The birth of the solar system, the galaxy, and even the beginning of the universe itself.
The beginning of this universe. The material that was suddenly opened up and created in the vastness of time and space, the stardust floating in the pitch blackness of space.
And I realized that everything I see now, the green trees and massive rocks, the shimmering water flowing in the mountains, the flowers swaying in the wind, the grapes and other colorful fruits, the deep earth and the insects lurking therein, the throngs of animals in motion, and above all, the human race itself, are all made up of this stardust.
They are gathered now. Miraculously, they are pulsating and breathing as life in various forms. Life that has been handed down from the birth of the primordial life, never once interrupted, is being received in every form and wave at this very moment.
It was like incredibly amazing music, miraculously played, I thought.
Stardust, the magical music of vibrant life.
I wanted to sing this miraculous music, this hymn to life itself, once again, without thinking, as it flows, from the bottom of my heart, to the best of my ability. With a deep and profound awareness of the One Source and our connection to all beings.
A hymn to life itself, a shining, radiant anthem that melts away all living things, even minerals and inanimate objects.
宇宙の華 01(2023)
フランス ランスのルイナールメゾンにて創作
KYOTOGRAPHIE 2023年
ルイナール主催 Hosoo Galleryにて個展開催
それはまるで、地下の大聖堂のようだった。
2022年9月、世界最古のシャンパーニュ・メゾンであるルイナールを訪れた。その宝石のようなシャンパーニュを熟成させる場所として使用されているのが、深さ38メートルもあるローマ時代の、白亜の石切り場跡だった。闇の中、そこにたたずみ、天を仰いだ時、私は言い知れぬ、深い感動に襲われた。
今回私も初めて知ったのだが、白亜=チョークとして親しみのあるあの石灰質の塊は、もとは太古の時代、海底に沈んだ膨大な量の、プランクトンの化石なのだった。
オレンジ色のライトに仄暗く照らされた一面の壁、そして天高く見上げる天井そのすべてが、はるか昔、時の彼方に海の底だったこの地に膨大に降り積もった、原始的な生命体の、白く輝く遺骸なのである。
何よりも驚いたのが、その壁に触れた瞬間だった。乾いているとばかり思っていたその白亜の壁面は、しっとりと、潤っていたのだった。化石として死せるモノの堆積が、天から降り注ぐ水を含み、そして地上の植物・動物、ひいては我々人類の命をも育み、支えている。
地の底の深い闇に包まれ、太古の時代まで飛躍していたしていた私の思考の中で、さらに今、生きてあるものと死せるものが、還流し、混ざり合う。集中してカメラを構えながら、なぜか不意に、何度も涙が溢れそうになった。
そこで私は何を聞き、何を感じていたのだろう。
その時、生と死の境界、それらの輪郭が、ぼんやりと溶け落ちていった。はるか彼方の時代までさかのぼっていたその想像の流れは、初めてこの星で海の中で誕生した、原初の生命のことを想った。そしてこの地球自体の誕生を。さらには太陽系、銀河系、果てのはこの宇宙自体の始まりさえも。
この宇宙の始まり。突如として切り開かれ、膨大な時空間の中で生み出されてきた物質、漆黒の闇に浮かぶ、星屑の数々。思えば今私が目にしているものすべて、緑に萌える木々や重厚な岩、山々に流れる煌めく水、風にそよぐ草花や葡萄をはじめする色とりどりの果実、深い大地とそこに潜む昆虫たち、躍動する動物の群れ、そして何より我々人類そのものが、この星屑から、成り立っている。それは今集まり、様々な形をとって、奇跡的に命として脈打ち、息づいているのだった。
原初の生命の誕生から、一度も途切れることなく、受け渡された命を、今この瞬間に、ありとあらゆる森羅万象の形で受け止め、波うたせながら。
それはまるで、奇跡的に奏でられている、偉大な音楽のようだと思った。
宇宙空間の中、明滅する星屑とともに、今ここでそれは、打ち開き続けている。
あたかも大いなる、命そのもの、花のように。
この奇跡のような音楽を、命そのものの賛歌・開花を、もう一度、無心に、流れの導くままに、精一杯心の底から、歌ってみたいと思った。一つの源を、そして我々とあらゆるものとの繋がりを、深く深く意識しながら。
生きとし生けるもの、いや、鉱物、無生物までをも溶かし込んでしまうような、
そんな輝き、花開き続ける、
命そのものの、無限の、賛歌を。